Cesta do minulosti – 3/5 – mladší doba kamenná

Úkoly jsou zcela dobrovolné. Správné odpovědi budou zveřejněny na konci posledního příběhu z mladší doby kamenné, tedy 17.4.2020

„A teď mě vlastně napadá, že jsem Vám ještě neukázal, jak náš dům, vedle kterého máme svoje políčko, vypadá.“

„Tak to je on, náš dům. Bydlím zde od narození. Jak vidíte, je opravdu prostorný. Ale není to nejdelší dům, který v naší osadě máme. Tato fotografie ukazuje dům zepředu, kde je hlavní vstup. Ale ještě jeden vstup máme z boku. Samozřejmě si nemohu pamatovat, když se stavěl, ale pamatuji si, když jeden takový dům stavěl otcův bratranec s rodinou nedaleko nás. Jejich předchozí dům celý shořel. Bylo to velké neštěstí, ale naštěstí stavba jejich nového domu netrvala dlouho. Všichni přiložili ruku k dílu.“

„Základem domů jsou dřevěné sloupy. První se tedy stromy musí pokácet a zbavit kůry. K tomu používáme kamenné nástroje, ale o nich Vám budu povídat později. Jednu kamennou sekyrku mám totiž rozpracovanou a odpoledne ji budu dokončovat. Vyhloubí se tedy celé řady jam, do kterých se sloupy zasadí. Na základní konstrukci se položí trámy, které nesou střechu. Střechu děláme většinou z rákosu. Roste ho tu kolem nás dost. No a zbývají stěny. Stěny se mezi sloupy propletou proutím a nakonec se proutí omaže mazanicí. To je stručně celé.“

ÚKOL 1: Podívejte se, jak vypadají stopy po pravěkých lidech ve chvíli, kdy je objeví archeolog, tzv. archeologické objekty. Poznáte, na kterém obrázku je vyfotografovaný dům z mladší doby kamenné?

ÚKOL 2: Podívejte se na 3D modelaci osady prvních zemědělců ZDE . Modelace Vám pomůže s řešením úkolu 1.

„Práci na poli jsme ukončili, když slunce bylo nad našimi hlavami. Už jsme všichni měli hlad. Ale hlavně, není to jediný úkol, který dnes máme. Já například, jak jsem Vám už říkal, jdu dokončit kamennou sekyrku.“

______________________________________________________________________________

…pokračování 16. 4. 2020 ve 14:00

Leave comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.